آشنایی با واریس و درمان‌های خانگی آن


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 6 مهر 1396
بازدید : 34
نویسنده : saeed.bp

آیا شما هم رگ‌های نسبتا آبی رنگ، سبزِ شبیه به عنکبوت و در کل بد شکلی را پشت پا و یا زیر ناحیه ران‌ها‌ی‌تان می‌بینید؟ واریس یک اختلال عروقی است که بیشتر در افراد چاق و یا خانم‌های باردار شایع‌تر است و کمتر در آقایان دیده ‌می‌شود. البته برای بیشتر افراد واریس یک دغدغه زیبایی محسوب می‌شود. انجام کارهای ایستاده آن هم برای مدت زمان طولانی یکی از دلایل اصلی ایجاد رشته‌های واریسی است. افرادی که کارهای شبانه‌روزی، اجرایی، نگهبانی انجام می‌دهند و معلم‌ها بیشتر شانس ابتلا به واریس را دارند.

واریس چیست؟

برای درک بهتر از واریس ابتدا عوامل ایجاد و تشکیل آن را ریشه‌یابی می‌کنیم و در ادامه مطلب با روش‌های ساده درمان آن آشنا می‌شویم. به طور کلی رگ‌ها عامل انتقال خون از قلب به سراسر بدن هستند و متناوبا مسئول برگشت خون (ناخالص و با اکسیژن کم‌تر) از سایر قسمت‌های بدن به قلب. زمانی که شما می‌ایستید و یا راه می‌روید رگ‌های سالم بدن‌ خون را به شکل وارونه و یا برعکس جهت جاذبه زمین به سمت بالا پمپ می‌کنند. اما رگ‌های واریسی در عملکرد صحیح انتقال خون دچار اختلال می‌شوند. با افزایش فشار خون رگ‌ها حالت انعطاف‌پذیری و کشسانی خود را از دست می‌دهند و بزرگ‌تر از حد معمول می‌شوند، پیچ و تاب می‌خورند و حتی در مواردی به مرور زمان پاره هم می‌شوند. رگ‌ها نیاز دارند تا با حمایت عضلات اطراف‌شان خون موجود در خود را در خلاف جهت گرانش به عقب برگردانند و هر چه بیشتر فشار وارد کنند بیشتر باز و متورم می‌شوند تا حدی که ممکن است خون در درون رگ‌های سطحی پا لخته هم بشود. به دلیل اینکه این‌ رگ‌ها نزدیک به سطح پوست و یا نزدیک به عضلات پشت زانو و کشاله ران‌ها هستند بیشتر مشخص می‌شوند.

چرا واریس تنها در پاها دیده می‌شود؟

همه ما می‌دانیم شاهرگ‌ها و یا سرخ‌رگ‌های خونی مسئول و تامین کننده اکسیژن بیشتر خون از قلب برای تمامی سلول‌های بدن هستند و رگ‌ها تامین کننده اکسیژن کمتری برای خون و سلول‌های بدن هستند. پاها به خصوص ماهیچه‌های ساق پا در قسمت پایینی بدن ما قرار دارند و عضلات کمتری برای حمایت از رگ‌های عمیق در این قسمت از بدن وجود دارد، در نتیجه زمانی که متورم می‌شوند و باعث ایجاد و تشکیل رگ‌های واریس می‌شوند.

آشنایی با چند درمان خانگی واریس

واریس‌های شدید می‌توانند عامل لخته شدن خون و بسته شدن  هر قسمت از رگ‌ها شوند. ممکن است این لخته‌ها در شرایط خاص و حاد به قلب، مغز و ریه‌ها هم نفوذ کنند و عوارض بسیار سنگین و جبران ناپذیری را به بار آورند. در ادامه این مطلب با چند روش موثر در درمان رگ‌های واریسی آشنا می‌شویم.

ماساژدرمانی با استفاده از روغن

ماساژ همراه با روغن یک راه‌حل موثر برای معالجه بسیاری از بیماری‌های مربوط به عروق است و از آنجایی که در ایجاد واریس، رگ‌های ضعیف و عملکرد نا‌صحیح جریان خون دخیل است ماساژ همراه با روغن یک درمان موثر و کارساز در رفع رگ‌های واریسی محسوب می‌شود. روغن کنجد باعث بازسازی و انعطاف پذیری رگ‌ها می‌شود و کمک می‌کند رگ‌های بسته شده دوباره باز شوند و خون به راحتی در این رگ‌ها جریان پیدا کند. علاوه بر این می‌توانید از کمپرس آب گرم و یا سرد برای رفع این مشکل استفاده کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک کاسه آب گرم است. می‌توانید ۵ تا ۸ قطره از هر روغنی که تمایل دارید استفاده کنید و بعد یک قاشق چایخوری روغن کنجد، زیتون، بادام و یا نارگیل هم اضافه کنید. یک پارچه را درون مخلوط آب گرم و روغن کنید و بعد روی نواحی مورد نظر قرار دهید. این کمپرس را به مدت ۱۵ دقیقه انجام دهید. اضافه کردن چند حبه سیر به مخلوط آب گرم و روغن می‌تواند در کاهش درد بسیار موثر باشد.

استفاده از باند و نوارهای زخم‌بندی

باندپیچی کردن نواحی آسیب دیده باعث محکم نگه داشتن عضلات و بافت‌های اطراف رگ‌های واریسی می‌شود و درد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

سبک و شیوه زندگی‌تان را تغییر بدهید، برای مثال تند تند راه بروید

 تند تند راه رفتن می‌تواند کمک بسیار موثری در تقویت گردش خون در بدن باشد و به عضلات فشار آورد تا برای به جلو راندن خون کمک کنند. به خاطر داشته باشید، تنها ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در روز برای درمان واریس کافی است.

به اعضای بدن‌تان استراحت کافی بدهید

سعی کنید پاهای‌تان را موازی و هم راستا در جهت نیروی جاذبه قرار دهید. موقع خواب همیشه یک بالشت زیر پاهای‌تان بگذارید و یا هنگام نشستن با انجام حرکات نرمشی پاهای خود را به سمت بالا بیاورید تا با استفاده از نیروی جاذبه خون‌های لخته شده کم‌کم دوباره جاری شوند.

بیو‌فلاونوئیدها و رگ‌های تازه

فلاون زیستی و یا همان ‌فلاونوئیدها مواد رنگی روشن درون میوه‌ها و گل‌ها هستند که هر یک در حفظ و نگهداری دیواره مویرگ‌ها و کاستن احتمال خونریزی کاربرد دارند و بیشتر در گیاهان و میوه‌ها به ویژه مرکبات یافت می‌شوند. مصرف مواد غذایی که سرشار از فلاونوئیدها هستند باعث تقویت گردش خون، آرام کردن رگ‌های خونی و پیشگیری از التهاب و در کل بهبود شرایط و قدرت بدنی می‌شود. منابع غنی از فلاونوئیدها به شرح زیر هستند.

–         سیب

–         انواع مرکبات

–         گیلاس

–         انگور

–         شکلات تلخ

–         فلفل دلمه‌ای

–         کلم بروکلی

–         اسفناج

–         جعفری

–         چای سبز و چای سیاه

در انتها با چند درمان ساده خانگی که حتی به راحتی در آشپزخانه منزل‌تان هم قابل تهیه و استفاده است آشنا می‌شویم.

زنجبیل و سیر

زنجبیل و سیر ۲ گیاه طبیعی شگفت‌انگیز هستند به درمان بسیاری از بیماری‌های عروقی کمک می‌کنند به طور کلی ضدالتهاب هستند و سموم موجود در رگ‌های خونی را از بین می‌برند. مقداری زنجبیل و یک حبه سیر را له کنید و بعد یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید و برای نتیجه بهتر ترجیحا سعی کنید با معده خالی میل کنید.

پیاز

پیاز به توزیع و پخش بهتر پروتئین به قسمت‌های پایینی بدن مثل پاها کمک می‌کند و به طور مستقیم در درمان رگ‌های واریسی موثر است.

آب هویج و اسفناج

مخلوط آب هویج و اسفناج باعث عملکرد بهتر سیستم گوارشی می‌شود و در نتیجه سموم از رگ‌ها دفع شده و خون به راحتی جریان پیدا می‌کند و کمتر لخته می‌شود. به مرور رگ‌ها باز می‌شوند و کم‌کم اثرات واریس محو می‌شود.

آشنایی با واریس و درمان‌های خانگی آن





:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








سلامت و سبک زندگی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سلامت و سبک زندگی و آدرس health-lifestyle.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com